V sobotu 4. mája uplynulo 105 rokov od náhleho úmrtia Milana Rastislava Štefánika (†38), ktorý sa vracal po dlhej dobe strávenej v zahraničí na rodné Slovensko. Čo sa v osudný deň udialo a prečo sa okolo nešťastnej leteckej nehody objavilo toľko špekulácií sme sa rozprávali s historikom Michalom Kšiňanom, ktorý na základe výskumu v archívoch po celom svete napísal o Štefánikovi knihu.
Generál Milan Rastislav Štefánik priletel na Slovensko 4. mája 1919 zo severného Talianska, kde bol na ďalšej zo svojich politicko-diplomatických misií. Mal za sebou náročné mesiace. V polovici marca sa vrátil z Ruska a čas trávil v Paríži. V apríli sa vypravil do Talianska, odkiaľ sa plánoval vrátiť na Slovensko, ktoré naposledy navštívil v roku 1913 po otcovej smrti.
Do vlasti
„Je symbolické, že sa vracal do Bratislavy, na Slovensko a nie inde. Riešilo sa, akým spôsobom by sa mal vrátiť, lebo mohol prísť vlakom i lietadlom. Štefánik bol veľký romantik, a tak si vybral návrat lietadlom, ktoré predsa len v tej dobe mohlo povzbudiť obrazotvornosť ľudí,“ vysvetľuje pohnútky diplomata Michal Kšiňan. „Určite išlo aj o symboliku – v tej dobe už boli určité pnutia hlavne medzi Štefánikom a Benešom i Masarykom. Jedna z teórií je, že Štefánik chcel prísť domov a stať sa tu akýmsi viceprezidentom pre Slovensko alebo sa chcel nejakým spôsobom realizovať na Slovensku, a teda pravdepodobne z toho dôvodu si vybral Bratislavu.“
V tej dobe zastával funkciu ministra vojny, do ktorej bol vymenovaný 14. októbra 1918 pri vyhlásení dočasnej vlády. Nieslo to v sebe istú nevýhodu, lebo vojna sa už skončila a v ČSR existoval aj post ministra obrany. „Do istej miery sa tomu dá rozumieť, keďže Štefánik v októbri 1918 smeroval na Sibír a neskôr cestoval po Európe. To, že zároveň vymenovali ministra obrany nebolo zvláštne. Beneš a Masaryk rátali s tým, že by mohol byť neskôr veľvyslancom buď v Ríme alebo Paríži. To by Štefánik pravdepodobne neprijal, lebo by musel byť podriadený ministrovi zahraničných vecí, ktorým bol jeho veľký rival Eduard Beneš,“ približuje vtedajšie pomery Michal Kšiňan.
Provizórna dráha
Termín príletu nebol presne určený, všetko záležalo od poveternostných podmienok. Po niekoľkých dňoch čakania sa počasie umúdrilo až v nedeľu 4. mája. Let zo severného Talianska z Campoformido podľa odborníkov prebiehal bez väčších problémov. Potvrdzuje to dĺžka letu i zápisník, ktorý sa po nehode našiel. V ňom si poznačili, že sa pri lete pretrhol rádiokomunikačný kábel i to, že posádka zvažovala pristátie vo Viedni. „Z týchto náznakov vieme formulovať pomerne silný záver, že nejaké zásadné problémy počas letu nemali,“ objasňuje okolnosti posledného letu historik.
V Bratislave čakali na ministra vojny jeho dvaja pobočníci Gaston Fournier a Daniel Lévy, ktorí boli poverení aj výberom pristávacej dráhy pre lietadlo. Riadili ho dva talianski piloti. Letectvo bolo v tej dobe ešte stále pomerne novým druhom dopravy, hoci piloti mali vďaka vojne mnoho skúseností. S pristátím sa počítalo na rovnej ploche, teda improvizovane na poli, kde sa vylial letecký benzín do tvaru T. Po jeho zapálení dokázali letci určiť smer vetra a mohli pristáť.
Zradný vietor
„Podľa toho, čo sa nám podarilo vypátrať, piloti úplne nezvládli pristávací manéver. Tiež hrali svoju úlohu aj vetry, ktoré narážali o Karpaty. Lietadlá v tej dobe vždy pristávali proti smeru vetra. Piloti potrebovali mať o ňom prehľad, aby ich neprekvapil,“ objasňuje hlavnú príčinu tragickej nehody historik.
Svedkov samotnej nehody bolo veľa. Okrem oficiálnej delegácie, ktorá na Štefánika čakala, sledovali pristávajúce lietadlo aj mnohí miestni obyvatelia. Dôveryhodná správa o nehode sa zachovala od francúzskych vojakov. „Správu, ktorú napísali, nepísali pre publikum, bola určená francúzskym dôstojníkom, respektíve ich nadriadeným, aby vedeli, čo sa stalo,“ pripomína dôležitý historický prameň Michal Kšiňan.
Vyšetrovania
Nehodu vyšetril taliansky kapitán Zapelloni v priebehu jedného dňa. „Boli tam evidentné silné politické tlaky, aby sa nespochybnila spoľahlivosť talianskych lietadiel. Taliani mali aj záujem vyvážať svoje lietadlá, či už do Československa alebo strednej Európy, a, samozrejme, keď minister danej krajiny zomrie pre technickú poruchu lietadla, nerobí to dobrú reklamu,“ prezrádza odborník, ktorý z archívnych dokumentov vyvodzuje, že po krátkom vyšetrovaní bolo potrebné dospieť k jednoznačnému výsledku. „Ďalšia vec, ktorú si treba uvedomiť, je, že v máji 1919 bolo Československo vo vojenskom konflikte s Maďarskou republikou rád.“
V roku 1927 sa uskutočnilo ďalšie vyšetrovanie, ktoré už bolo omnoho podrobnejšie. Bolo to na podnet Michala Lechtu, ktorý sa obrátil na prezidenta Masaryka. Opisoval, že je očitým svedkom streľby na Štefánikovo lietadlo. „Vyšetrovanie bolo omnoho podrobnejšie, aj keď, samozrejme, malo isté nedostatky, najmä v zhromažďovaní materiálov, a v podstate vyšetrovatelia dospeli k záveru, že sa streľba na lietadlo nedá úplne vylúčiť. Existuje minimálne jeden zdokladovaný prípad, že jeden vojak vystrelil na lietadlo. Ale šanca, že z pušky trafil lietadlo, ktoré je vo výške tisíc metrov, je viac-menej nulová. Na druhej strane máme svedectvá, ktoré hovoria, že strieľalo viacero ľudí. Potom sú svedectvá, ktoré hovoria, že sa nestrieľalo, a teda svedectvá si navzájom protirečia.“ Toto vyšetrovanie dospelo k názoru, ktorý bol v tej dobe tiež politicky motivovaný. Ak sa strieľalo, tak to bolo náhodou. Pitva nenašla na telách žiadne strelné rany. Táto aféra však rozvírila vody v ČSR a veľa sa o nej diskutovalo.