Čierny piatok existuje už viac ako 100 rokov: Počas sviatku nakupovania buďte opatrní

Počas sviatku nakupovania buďte opatrní, nenaleťte podvodníkom.
(Zdroj: Pixabay)

Začínate už premýšľať nad vianočnými darčekmi, ale ešte čakáte na dobré ceny? Nie ste sami, rovnaké myšlienky majú aj obchodníci. Aby ponúkli zákazníkom dostatok času, prišli už v 19. storočí s nápadom organizovať na konci novembra špeciálnu predajnú akciu známu ako Black Friday, vďaka ktorej sa ich zisky pred záverom roka pekne navýšia. A nakupujúci okrem výhodnej kúpy získajú dobrý pocit, ktorý so sebou zľavy vždy prinášajú. Ako sa však nenechať oklamať?

Ak sa vám zdá, že Black Friday, čiže Čierny piatok, je ešte stále na Slovensku novinkou, máte pravdu. U našich obchodníkov sa rozšíril zhruba pred desaťročím, jeho prínos si však pochvaľujú ako predávajúci, tak aj zákazníci. Ako všetko výhodné, aj Black Friday má svoje nástrahy.

Pred adventom

Netradičná predadventná nákupná akcia prišla do Európy zo zámoria. Vznikla v USA v súvislosti s Dňom vďakyvzdania. Američania tento sviatok oslavujú tradične počas štvrtého štvrtka v novembri a pre mnohých je dôležitejší než samotné Vianoce.

Práve piatok po tomto sviatočnom dni nesie názov Black Friday. Hoci sa milovníci histórie sporia, prečo sa tento deň nazýva „čiernym“, jedno je isté. Zľavy a výhodné akcie, ktoré si na tento deň alebo na celý víkend až do pondelka obchody a e-shopy pripravujú, patria k najlepším počas celého roka. Kto by odolal výpredaju, pri ktorom môže ušetriť hoci aj 90 percent z ceny?

V tomto roku vychádza Black Friday na 22. novembra. Hoci sa výhodné nákupy pôvodne ponúkali iba v jediný deň, a kým zásoby vydržali, dnes mnohí predajcovia ponúkajú zľavy už pred týmto dátumom a ceny udržiavajú na „špeciálnej úrovni“ až do začiatku decembra. Je prirodzené, že sa nejeden nakupujúci pýta, či ide iba o trik alebo bude nákup skutočne v jeho prospech.

Vyťažte čo najviac

Sledovať zľavy počas Black Friday môže byť pre vašu peňaženku skutočnou pomocou. Ak máte vyhliadnuté darčeky, spotrebiče do domácnosti, nové oblečenie či poukaz na masáž, mali by ste si vopred spísať zoznam plánovaných nákupov.

Druhým krokom je zistenie ceny produktov alebo služieb, o ktoré máte záujem. Vďaka tomu budete môcť posúdiť, či sú skutočne počas akcie lacnejšie. Rozdiel môže byť u rovnakého predajcu aj pri cene priamo v predajni a v e-shope, nezabudnite si ich porovnať.

Pri nákupe v predajni a pri nákupe cez internet platia rôzne podmienky. Vždy si tovar priamo na mieste skontrolujte alebo vyskúšajte. Ak ste si pomýlili veľkosť alebo doma zistíte, že ste si vybrali nevhodnú farbu nemá predávajúci zo zákona povinnosť tovar vymeniť či vrátiť peniaze. Je na predajcovi, či takúto možnosť ponúkne.

Informujte sa

Spotrebiteľ by sa mal vždy ešte pred kúpou výrobku v „kamennej prevádzke“ u predávajúceho informovať na možnosť vrátenia tovaru, prípadne či výmenu tovaru predávajúci umožňuje a za akých podmienok.

Zákonné odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní je možné pri zmluvách uzatvorených na diaľku alebo pri zmluvách uzavretých mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, teda napríklad pri predaji cez internet.

V prípade, že zakúpený výrobok vykazuje chybu, počas plynutia záručnej lehoty má kupujúci právo uplatniť riadnu reklamáciu. Postup pri uplatnení a vybavení reklamácie upravuje zákon o ochrane spotrebiteľa.

Obzvlášť pozorne si počínajte pri nákupoch cez rôzne sociálne siete a bazáre, kde predávajúci ponúkajú výrazne lacnú kozmetiku, parfumy, oblečenie, zákusky či vianočné oplátky. Neraz ide o falzifikáty, výrobky s neznámym zložením a hlavne si pri takejto kúpe nemôžete uplatniť reklamáciu a šanca na vrátenie peňazí je len minimálna.

Čierny piatok existuje už viac ako 100 rokov.
Čierny piatok existuje už viac ako 100 rokov.
(Zdroj: Pixabay)

Čo je dobré vedieť o nakupovaní v internetových obchodoch

Nákupy cez internet sú čoraz populárnejšie nielen preto, že ich môžete vybaviť pohodlne z kresla svojej obývačky, ale všetko si môžete dať pekne priviesť až k svojim dverám. Napriek tomu Slovenská obchodná inšpekcia každý rok upozorňuje na podnety spotrebiteľov, ktoré sa so železnou pravidelnosťou opakujú.

Je dobré vedieť, že Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) môže riešiť iba podnety z e-shopov, ktoré majú slovenskú doménu .sk.

Odporúčame spotrebiteľom dôkladne zvážiť nákupy tovaru prostredníctvom rizikových webových stránok. Doména .sk ani použitie slovenského jazyka automaticky nezaručuje, že ide o slovenský e-shop, kde môže SOI vykonať dohľad.

Práve preto SOI apeluje na spotrebiteľov, aby prihliadali na skutočnosti, že internetovému predajcovi poskytujú svoje osobné údaje. Na čo si teda dávať pozor?

Ide o známy e-shop?

Pred nákupom odporúčame overiť si skúsenosti iných spotrebiteľov, napr. vo forme recenzií. Ak žiadne recenzie nenájdete, prípadne recenzie sú negatívne, treba byť pozorný.

Kto je prevádzkovateľ?

Každý e-shop je povinný informovať spotrebiteľa o osobe predávajúceho ešte pred uskutočnením nákupu. Dôveryhodný obchod preto nemá problém zverejniť informácie o svojom prevádzkovateľovi, teda obchodné meno a sídlo, prípadne miesto podnikania. Údaje o predávajúcom si môže spotrebiteľ overiť na stránke Obchodného registra www.orsr.sk, prípadne Živnostenského registra www.zrsr.sk.

Je stránka e-shopu v slovenskom jazyku?

Slovenská doména webovej stránky .sk ani použitý slovenský jazyk neznamenajú, že ide o e-shop, prevádzkovaný slovenským podnikateľským subjektom. Aj takéto stránky môžu byť prevádzkované z inej krajiny. Preto je nevyhnutné vždy si overiť osobu prevádzkovateľa/predávajúceho.

Sú ceny tovarov nápadne nízke?

Ak sú ceny v danom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, spotrebiteľ by mal byť opatrný. V niektorých prípadoch môžu ceny súvisieť s vlastnosťami tovaru – napríklad ide o falzifikáty alebo priamo poukazujú na e-shop, ktorý ani po prijatí platby tovar neodošle.

Ako možno platiť?

Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru tzv. dobierku. Ak e-shop požaduje platbu vopred, spotrebiteľ by mal zaplatiť len vtedy, ak si je istý, že vstupuje do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom.

 Počas sviatku nakupovania buďte opatrní
Počas sviatku nakupovania buďte opatrní
(Zdroj: Pixabay)

Čo by si mali spotrebitelia ďalej všímať?

  • Nedostatočnú jazykovú úpravu, gramatické chyby, nesprávnu štylizáciu, keďže ide často o preklady, vytvorené internetovým prekladačom.
  • Požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval – napríklad clo, poistenie, náklady na balné, atď.
  • Ponuka na nákup je zasielaná prostredníctvom nevyžiadanej pošty.
  • Predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu.
  • Chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu, resp. predávajúcom – z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva.
  • Chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar.
  • Nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru, bez udania dôvodu.
  • Obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok, ktoré sú v rozpore so zákonom.
  • E-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa, resp. predávajúceho, je ale prevádzkovaný subjektom z iného členského štátu EÚ, prípadne z krajiny mimo EÚ.
  • Každý spotrebiteľ by si mal uvedomiť, že webová stránka, ktorá neuvádza názov predávajúceho a neuvádza adresu, telefónny kontakt, IČO, obchodné podmienky, používa ilustračné fotografie výrobkov, vyžaduje iba platbu vopred – a navyše, pri komunikácii ponúka iba „kontaktný formulár“, nie je dôveryhodná.

Kedy môže pomôcť Slovenská obchodná inšpekcia?

  • V prípade, že predávajúci sídli na území Slovenskej republiky podnet na prešetrenie je potrebné zaslať na Inšpektorát SOI pre príslušný kraj podľa sídla predávajúceho.
  • K podnetu pripojte kópie všetkých relevantných dokladov (doklad o zaplatení, doklad o prevzatí tovaru, odstúpenie od zmluvy, reklamačný formulár, prípadne písomnú komunikáciu medzi vami a predávajúcim). Bez doloženia týchto dokladov nie je možné podnet prešetriť.
  • SOI vykoná šetrenie a v prípade preukázania porušenia zákona, budú voči kontrolovanej osobe vyvodené dôsledky, vrátane uložených opatrení na odstránenie zistených nedostatkov, príp. opatrenia na ochranu trhu.

Ak je prevádzkovateľom e-shopu predávajúci so sídlom v inom členskom štáte EÚ, spotrebiteľ sa môže obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR, ktoré pomáha spotrebiteľom pri riešení cezhraničných reklamácií v rámci EÚ a poskytuje poradenstvo a pomoc spotrebiteľom pri nákupoch v rámci EÚ.


Zdroj foto: Pixabay

Súvisiace:
Black Friday

Téma dňa

Socialne siete