Zatiaľ čo pre pamätníkov ubehlo 35 rokov od novembra 1989 rýchlo, pre najmladšiu generáciu sú tieto udalosti naopak dávnou minulosťou. O tom, čo všetko si vlastne pripomíname počas novembra a decembra, aké udalosti tomu predchádzali i o tom, čo prinieslo „štrnganie kľúčmi“ a aké pramene sa nám zachovali, sme sa porozprávali s historikom Petrom Jaškom z Ústavu pamäti národa, ktorý sa venuje týmto zásadným udalostiam 20. storočia.
Akú udalosť alebo udalosti si v novembri pripomíname?
Pripomíname si pád bývalého komunistického režimu v Československu. Svojím významom to bola zásadná udalosť, dovolím si povedať, že jedna z úplne najzásadnejších v celom 20. storočí pre dejiny slovenského národa a československého štátu ako takého. Znamenala po viac ako štyridsiatich rokoch koniec totalitného režimu a nástup demokracie. Aj v danej dobe to bolo vnímané ako zásadná celospoločenská zmena. To koniec koncov vyjadruje aj jej názov – revolúcia. Prídomok nežná dostala preto, že tieto zmeny na rozdiel od predchádzajúcich ruptúr slovenských dejín prebehli nenásilne, preto sa vžilo pomenovanie nežná revolúcia.
Revolúcia však nemôže byť iba udalosťou jediného dňa, ani ak je nežná.
Máme tendenciu spájať ju so 17. novembrom. Tento dátum, významný míľnik, rezonuje v rámci pamäťovej politiky a máme ho aj ako štátny sviatok – Deň boja za slobodu a demokraciu, ale z historickej retrospektívy je lepšie celé tieto udalosti vnímať ako proces, ktorý sa začal dávno pred 17. novembrom a vo forme spoločenskej transformácie pokračoval dlho po 17. novembri. Dokonca pokračoval hlboko do 90. rokov.
Môžeme povedať, že najvýraznejšie zmeny sa udiali pred koncom roka 1989?
Samozrejme, november a december 1989 sú veľmi významným obdobím, keď sa celý proces v bývalom Československu zdynamizoval. Ľudia vyšli do ulíc, vytvorila sa tu veľmi spontánna, srdečná atmosféra a odohrávali sa kľúčové politické zmeny. Patrí k nim pád vlády režimu jednej strany, či už ústavnými zmenami, ako bolo odstránenie ústavných článkov, najmä článok 4 o vedúcej úlohe Komunistickej strany, ale aj ďalšie. Rekonštrukcia vlády, ktorá pred novembrom 89 bola čisto komunistická. 10. decembra vzniká vláda národného porozumenia ako prvá nekomunistická vláda za dlhé desaťročia. Došlo k zmene na poste prezidenta republiky, kde Gustáva Husáka nahradil Václav Havel, známy český disident, líder Charty 77.
Ktoré zmeny pocítili ľudia okamžite, doslova sa im diali pred očami?
Môžeme spomenúť štúdio Dialóg vysielané z Bratislavy, ktoré zlomilo cenzúru v médiách a bola to prvá otvorená diskusia. Spomeňme pochod Ahoj Európa z 10. decembra, ktorý akoby symbolicky povalil železnú oponu, spomeňme celospoločenské vzopätie, keď sa v priebehu pár dní naplnili námestia vo všetkých väčších mestách Slovenska.
Slovensko v novembri predbehlo Prahu o jeden deň, nezabúda sa na 16. november?
Tento deň bol dlhé roky taký trošku zabudnutý a som rád, že sa o tom hovorí viacej. Zvyknem hovoriť, že nežná revolúcia u nás bola zarámcovaná dvoma pochodmi. Prvý je študentský pochod 16. novembra, kde vyšli do ulíc bratislavskí študenti a druhý bol pochod Ahoj Európa 10. decembra. A preto si aj myslím, že slovenská nežná je iná ako česká „sametová“. U nás sú tie dôležité udalosti, o ktorých treba hovoriť a u nás sa začala týmto študentským pochodom. Som rád, že sa dostal na mapu dejín.
Čo sa dialo na Slovensku pred 17. novembrom?
Pochod bratislavských študentov bol pripravený spontánne, ale nie vopred ohlásený, zatiaľ čo pražský pochod bol organizovaný. Vzniklo to ako dôsledok istej aktivity skupiny študentov Filozofickej fakulty Univerzity Komenského, ktorí už predtým prejavovali protirežimové postoje a myšlienka zorganizovať pochod dozrela počas demonštrácií pred Justičným palácom, kde aj mladí ľudia chodili podporovať vtedy väznených členov tzv. bratislavskej päťky počas posledného politického procesu komunistického režimu na Slovensku. Počas súdnych pojednávaní v októbri a začiatkom novembra sa tam schádzalo niekoľko stoviek protestujúcich.
Na tú dobu by som povedal, že je to vysoké číslo. Hovorí sa o tom veľmi málo a práve toto sú často tie udalosti, ktoré označujeme ako biele miesta a treba ich zapĺňať. Čiže k aktivizácii dochádza už pred 17. novembrom, od druhej polovice 80. rokov. Týka sa to aj sociálnej dynamizácie, ktorá od roku 1987 bola úplne iná ako v prvej polovici 80. rokov alebo v 70. rokoch.
Takže spoločenská nálada sa na Slovensku ku koncu 80. rokov menila?
Odvaha ľudí rástla a v tomto smere bola prelomovou udalosťou Sviečková manifestácia z marca 1988, keď ľudia vyšli do ulíc a obstáli. Predtým devätnásť rokov nebolo možné, aby sa vyšlo do ulíc. Do ulíc sa chodilo podporovať komunistický režim, verejné priestranstvo slúžilo na podporu režimu. Nemohli ste tam vystúpiť a zaplniť priestranstvá niečím protirežimovým. Preto bola Sviečková manifestácia obrovským zlomom, keď ľudia požadovali niečo, čo bolo proti politike režimu.
Ďalšie verejné vystúpenie nasledovalo až po roku a pol, bola to opäť len záležitosť Bratislavy?
Vývoj nie je nikdy priamočiary a na ďalšie takéto vystúpenie si spoločnosť na Slovensku musela počkať až do 16. novembra 1989. V Prahe bol však v januári Palachov týždeň, niekoľko dní masových protestov, ktoré režim potlačil silou. Prvé manifestácie boli ešte také opatrné, mimoriadne dôležitú úlohu tu zohrali študenti a treba povedať, že na celom Slovensku, nebola to iba bratislavská záležitosť. Práve mimo Bratislavy boli študenti tými hlavnými, vystúpili v Banskej Bystrici, Žiline, Košiciach, Zvolene, Nitre, Trnave, Martine. Kde boli fakulty, tam boli študenti tým ľadoborcom. Ako prví nastolili požiadavky, prví išli do ulíc.
Vnímali to určite ako generačnú výzvu a viem si predstaviť, že nechceli prežiť život v rovnakých podmienkach ako ich rodičia. Samozrejme, ovplyvnení západnými trendami, veľmi silným trendom hudby a popkultúry, ktoré prenikali aj za železnú oponu.
Mnoho ľudí dnes spomína na november 89 len ako na štrnganie kľúčmi. Je to taký náš špecifický symbol?
Určite to nebolo len štrnganie kľúčmi, bolo to celospoločenské vzopätie. Ale áno, povedal by som, že štrnganie kľúčmi je symbolom. Tak ako majú Poliaci svoje okrúhle stoly, tak ako majú Nemci pád Berlínskeho múru, tak majú Slováci štrnganie kľúčmi.