Nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch... Pri zrážke medzinárodného rýchlika EC 279 Metropolitan z Prahy do Budapešti a linkového autobusu 28. júna zomrelo sedem osôb, ďalšie utrpeli závažné zranenia. Mimoriadne tragická nehoda pri Nových Zámkoch otvorila opäť v minulosti diskutovanú tému o bezpečnosti na železničných priecestiach. Pritom už niekoľko rokov ponúka skupina slovenských vynálezcov zariadenie, ktoré by mohlo takýmto fatálnym nehodám predísť.
Ide o technickú novinku S.I.R.R.E.D., zariadenie, ktoré dokáže signalizovať, že k priecestiu sa blíži vlak. Trojica vynálezcov – Martin Križan, Igor Palica a Juraj Eisler predstavili pred piatimi rokmi malú súčiastku, zariadenie, ktoré je chránené na Úrade priemyselného vlastníctva a nemá v Európe ani nikde vo svete obdobu. Zariadenie signalizuje vodičovi vlak približujúci sa k železničnému priecestiu, ale aj blížiace sa záchranné zložky na ceste. Včas upozorní vodiča na sanitku, hasičské či policajné auto. Ide pritom o nenápadný, zato veľmi dômyselný prístroj.
Prijímač a vysielač
Zariadenie je zložené z dvoch častí – vysielacej a prijímacej. „Vysielač je umiestnený vo vozidlách s právom prednostnej jazdy a hnacích koľajových vozidlách, prijímač je umiestnený v bežných motorových vozidlách, kde svetelnou i zvukovou signalizáciou upozorňuje posádku na približujúce sa záchranné zložky na cestách a hnacie koľajové vozidlá približujúce sa k železničnému priecestiu – ide predovšetkým o nechránené priecestia, ktorých je na Slovensku stále veľa,“ vysvetľuje Igor Palica a ďalší z trojice odborníkov dodáva: „Vysielač vysiela signál, prijímač ho prijme, vyhodnotí situácie a upozorní vodiča – okamžite sa spustí akustická aj optická signalizácia na prijímači. Pri prijímači nie je potrebný žiadny zásah do vozidla, žiadna montáž, stačí ho vložiť do autozásuvky, Zariadenie je možné zachytiť až do vzdialenosti 2500 m a upraviť podľa potrieb ŽSR a záchranných zložiek,“ približuje princíp zariadenia Juraj Eisler.
Homologizácia v Česku
Držiteľom licencie je bratislavská spoločnosť, ktorá má všetky potrebné odborné vyjadrenia z ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity, Výskumného ústavu dopravného v Žiline a stanovisko Prezídia Policajného zboru SR. Homologizačný certifikát udelilo slovenským vynálezcom české ministerstvo dopravy. „Signalizácia S.I.R.R.E.D. podstúpila všetky skúšky potrebné na udelenie homologizácie vo Vojenskom technickom ústave vo Vyškove pri Brne a v štátnej skúšobni TUV SUD Czech Praha. Tieto skúšky potvrdili, že zariadenie je schopné ísť do praxe. Odborné stanoviská od týchto inštitúcií hovoria o tom, že podľa ich prepočtov by zariadenie malo významným spôsobom znížiť nehodovosť na cestách a železničných priecestiach,“ vysvetľuje autor zariadenia Martin Križan.
Odborníkom sa pozdáva
Vodiči v komplikovanej doprave potrebujú istý čas na to, aby zareagovali a uvoľnili cestu blížiacemu sa vozidlu s právom prednosti. Trochu iný zmysel dáva zariadenie vodičom prechádzajúcim cez železničné priecestie. „Vždy, keď bude vlak prichádzať k železničnému priecestiu, nielenže zatrúbi, tak ako to poznáme z praxe, ale vydá aj elektronický signál, ktorý zachytí prijímač v aute. To je doteraz nevídaná pomôcka. Hoci niektorí môžu namietať, že v dnešnej modernej dobe mobilných aplikácií je tento signalizačný prvok zastaraný. Na to má však Juraj Eisler jasný názor: „Stačí, že sa vám vybije mobil alebo nebudete mať signál, a aplikácia je nepoužiteľná. Pochopiteľne, toto naše zariadenie je len akýmsi „anjelom strážnym“ na cestách a na železničných priecestiach. Vodiči sa musia spoľahnúť predovšetkým na seba, žiadne zariadenie vás na sto percent neochráni. Pozornosť vodiča je prioritná,“ zdôrazňuje s plnou vážnosťou. Zariadenie sa pozdáva aj odborníkom. „Každé zariadenie, ktoré zachráni ľudský život, stojí za to, aby sa uplatnilo,“ myslí si Ján Závodný, znalec z odboru cestnej dopravy, ktorý sa zúčastnil na tlačovej konferencii o predstavení zariadenia S.I.R.R.E.D. v decembri 2019.
Skúška sa podarila
V auguste 2020 toto zariadenie vďaka ústretovosti Železníc SR a autorom projektu odskúšali dokonca v praxi na ceste č. 66, ktorá smeruje z Brezna na Červenú skalu. Na tejto trati bolo v tom čase 25 nechránených železničných priecestí. Horehronie je ukážkou toho, ako ľahko môže dôjsť k tragédii. Pred 15 rokmi, 21. februára 2009 pri zrážke autobusu s vlakom na nechránenom železničnom priecestí zahynulo dvanásť ľudí, ďalších 6 sa ťažko zranilo, 19 ľudí utrpelo ľahké zranenia. Na priecestí pribudlo po tragédii nové signalizačné zariadenie, ľudské životy to už však nevráti. Ako však ukazuje najnovšia tragická nehoda, niekedy zlyhá aj signalizácia na priecestí, nejde len o ľudský faktor. „Pri skúške, na ktorej spolupracoval Rasťo Chvála, ktorý to celé dokumentoval počas jazdy autom cez železničné priecestie a video odprezentoval na internete, sa potvrdilo, že hoci vodič ešte vlak – v tomto prípade drezinu – nevidel, zariadenie, ktoré mal v autozásuvke mu už vydalo signál. Preto mohol v dostatočnom predstihu zostať stáť pred priecestím a počkať, kým vlak prejde. Pípanie signalizačného zariadenia v aute prestalo až po tom, čo sa drezina vzdialila z dohľadu vodiča.
Obnovené rokovania
Takže sa naskytá otázka, na čo sa ešte stále čaká? Vyzerá to totiž tak, že všetko funguje okrem inštitúcií, ktoré by mali odklepnúť implementáciu zariadenia do praxe. Otázka, kedy a či vôbec sa tak stane, zostáva nateraz nezodpovedaná. Čo sa ešte musí stať, aby sa kompetentní začali o túto malú súčiastku zachraňujúcu životy ľudí zaujímať? „Rokovali sme s predchádzajúcim ministrom dopravy Andrejom Doležalom, ktorý bol myšlienke uviesť zariadenie do praxe naklonený. Vlastne vďaka nemu sa mohli začať skúšky, ale potom sa veci na istý čas zastavili. Aktuálne sme však túto tému na ministerstve dopravy opäť otvorili a verím, že naše zariadenie zachraňujúce životy nezostane navždy niekde v zásuvke,“ dúfa Juraj Eisler.
Nešťastia na slovenských železničných priecestiach
november 1948
Presne o 14.15 hod. medzi dopravňami Čalovo (dnešný Veľký Meder) a Hodžovo (dnes Zemianska Olča) sa na priecestí štátnej hradskej označenom výstražnými krížmi pri vchode do dopravne stretol nákladný vlak s 33 vozňami s autobusom. Autobus s 22-ročným vodičom mal namierené zo železničnej stanice Hodžovo do Klížskej Nemej. Najvyššia dovolená rýchlosť vlakov na priecestí bola v tom čase 40 km/h. Keďže cesta na priecestie stúpala, vodič pred začiatkom stúpania preradil rýchlosť z tretieho na druhý stupeň. To už bolo vidieť vlak prichádzajúci od Dunajskej Stredy, avšak vodič sa napriek tomu rozhodol, že nebude čakať a následne sa potom rozbiehať do kopca, ale radšej prebehne cez koľaj ešte pred vlakom. Rýchlostná páka sa zasekla, vodič nemohol preradiť, motor zhasol. Autobus zostal zadnou časťou stáť na koľaji, jeho kolesá zostali zablokované tak, že sa s ním vôbec nedalo pohnúť. Našťastie sa všetkým cestujúcim vrátane vodiča podarilo uniknúť z autobusu, takže k strate na životoch nedošlo.
február 2009
Pri zrážke autobusu s vlakom na nechránenom železničnom priecestí v Polomke zahynulo dvanásť ľudí, ďalších 6 sa ťažko zranilo, 19 ľudí utrpelo ľahké zranenia. (foto)
apríl 2012
Pri tragickej dopravnej nehode na nechránenom železničnom priecestí v Ivanke pri Dunaji, kde sa zrazil vlak EC 137 smerujúci do Budapešti s osobným automobilom Toyota Yaris zahynul 23 ročný vodič. (foto)
január 2013
Tragická zrážka rýchlika s cestárskym posýpacím vozidlom na fungujúcom chránenom železničnom priecestí pred liptovskou obcou Beňadiková si vyžiadala jeden ľudský život. Nehoda, pri ktorej zahynul na následky devastačných poranení rušňovodič, bolo zlyhanie nákladného auta.
október 2014
Ráno o 6:00 hodine sa stala dopravná nehoda osobného vlaku s nákladným autom na železničnom prejazde v Sekuliach. Vodiča nákladného auta odviezla rýchla záchranná služba s ľahkým povrchovým zranením. (foto)
september 2016
Na priecestí vo Veľkom Mederi sa zrazil vlak s kamiónom. Vlaková súprava sa okrem posledného vozňa pri nehode vykoľajila. Rušňovodič podľahol v nemocnici následkom vážnych zranení. Pri zrážke sa zranilo 37 ľudí. (foto)
december 2017
Pri obci Nový Svet v okrese Senec sa zrazil osobný vlak s nákladným vozidlom. Hasiči z vlaku vyslobodili rušňovodiča, ktorý na mieste zraneniam podľahol.
apríl 2018
Zrážku nákladného vlaku prevážajúceho naftu s vozidlom Tatra, ku ktorej došlo v Košiciach-Šaci, neprežil vodič nákladného auta. V dôsledku zrážky došlo k požiaru nákladného auta.
jún 2018
Zrážka osobného auta a vlaku, ku ktorej došlo v úseku Bánovce nad Bebravou – Rybany, si vyžiadala život vodiča osobného auta.
júl 2018
Medzi stanicami Bodza a Zemianska Olča v okrese Komárno sa zrazilo osobné auto s vlakom RegioJet. Vodič zomrel na mieste nehody.
december 2018
Pri Šuranoch sa zrazil rýchlik smerujúci z Banskej Bystrice do Bratislavy s osobným autom, v ktorom sedeli dve ženy a jedno dieťa. Pri nehode sa smrteľne zranili 39-ročná žena a jej 11-ročná dcéra.
júl 2019
V katastri obce Horný Pial v okrese Levice sa na železničnom priecestí zrazil rýchlik s osobným autom, pričom zahynuli dvaja ľudia.
september 2019
Pri zrážke nákladného vlaku s autom v obci Rožkovany v okrese Sabinov zomreli v osobnom aute traja mladí ľudia.
január 2020
Na železničnom priecestí v obci Čierne, okres Čadca, došlo k zrážke rýchlika a osobného motorového vozidla, v ktorom sa nachádzali dve osoby. Na mieste vyhasol život 18-ročnému muža.
január 2020
Život dvoch ľudí si vyžiadala tragická dopravná nehoda, pri ktorej sa v utorok predpoludním 21. januára 2020 zrazila na priecestí v Žarnovici dodávka s rýchlikom. (foto)
jún 2020
Pri zrážke vlaku s osobným autom na železničnom priecestí v Martine zahynul 32-ročný vodič osobného auta.
september 2020
Tragická nehoda sa stala aj pri obci Kvetoslavov v okrese Dunajská Streda, zahynul jeden človek.
júl 2021
Na nechránenom železničnom priecestí pri vjazde do priemyselnej zóny v Senici došlo k tragickej zrážke vlaku a nákladného auta. Nehodu neprežil 35-ročný posunovač.
august 2021
Zrážku s vlakom na železničnom priecestí v Rajeckých Tepliciach-Poluvsí neprežili 57-ročný vodič osobného auta a jeho 75-ročná spolujazdkyňa.
november 2023
Na železničnom priecestí v obci Čerhov v okrese Trebišov sa zrazil vlak s osobným vozidlom. Vodič auta podľahol zraneniam.
január 2024
Na železničnom priecestí v Šuranoch došlo k tragickej dopravnej nehode. Na železničné priecestie so zavretými závorami vošlo auto, do ktorého narazil prichádzajúci vlak. Zahynuli dvaja ľudia.
február 2024
Na železničnom priecestí v Koši v okrese Prievidza sa zrazil vlak s osobným autom, zrážku neprežil 40-ročný vodič auta.
marec 2024
V obci Pitelová v okrese Žiar nad Hronom sa na železničnom priecestí zrazil vlak s osobným autom. Nehoda si vyžiadala dva ľudské životy.