Je možné predísť tragickým zrážkam na železničných priecestiach? Malé zariadenie môže zachrániť život

Je možné predísť tragickým zrážkam na železničných priecestiach? Malé zariadenie môže zachrániť život

Nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch... Pri zrážke medzinárodného rýchlika EC 279 Metropolitan z Prahy do Budapešti a linkového autobusu 28. júna zomrelo sedem osôb, ďalšie utrpeli závažné zranenia. Mimoriadne tragická nehoda pri Nových Zámkoch otvorila opäť v minulosti diskutovanú tému o bezpečnosti na železničných priecestiach. Pritom už niekoľko rokov ponúka skupina slovenských vynálezcov zariadenie, ktoré by mohlo takýmto fatálnym nehodám predísť.

Ide o technickú novinku S.I.R.R.E.D., zariadenie, ktoré dokáže signalizovať, že k priecestiu sa blíži vlak. Trojica vynálezcov – Martin Križan, Igor Palica a Juraj Eisler predstavili pred piatimi rokmi malú súčiastku, zariadenie, ktoré je chránené na Úrade priemyselného vlastníctva a nemá v Európe ani nikde vo svete obdobu. Zariadenie signalizuje vodičovi vlak približujúci sa k železničnému priecestiu, ale aj blížiace sa záchranné zložky na ceste. Včas upozorní vodiča na sanitku, hasičské či policajné auto. Ide pritom o nenápadný, zato veľmi dômyselný prístroj.

Prijímač a vysielač

Zariadenie je zložené z dvoch častí – vysielacej a prijímacej. „Vysielač je umiestnený vo vozidlách s právom prednostnej jazdy a hnacích koľajových vozidlách, prijímač je umiestnený v bežných motorových vozidlách, kde svetelnou i zvukovou signalizáciou upozorňuje posádku na približujúce sa záchranné zložky na cestách a hnacie koľajové vozidlá približujúce sa k železničnému priecestiu – ide predovšetkým o nechránené priecestia, ktorých je na Slovensku stále veľa,“ vysvetľuje Igor Palica a ďalší z trojice odborníkov dodáva: „Vysielač vysiela signál, prijímač ho prijme, vyhodnotí situácie a upozorní vodiča – okamžite sa spustí akustická aj optická signalizácia na prijímači. Pri prijímači nie je potrebný žiadny zásah do vozidla, žiadna montáž, stačí ho vložiť do autozásuvky, Zariadenie je možné zachytiť až do vzdialenosti 2500 m a upraviť podľa potrieb ŽSR a záchranných zložiek,“ približuje princíp zariadenia Juraj Eisler.

Jeden z trojice vynálezcov Juraj Eisler
Jeden z trojice vynálezcov Juraj Eisler

Homologizácia v Česku

Držiteľom licencie je bratislavská spoločnosť, ktorá má všetky potrebné odborné vyjadrenia z ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity, Výskumného ústavu dopravného v Žiline a stanovisko Prezídia Policajného zboru SR. Homologizačný certifikát udelilo slovenským vynálezcom české ministerstvo dopravy. „Signalizácia S.I.R.R.E.D. podstúpila všetky skúšky potrebné na udelenie homologizácie vo Vojenskom technickom ústave vo Vyškove pri Brne a v štátnej skúšobni TUV SUD Czech Praha. Tieto skúšky potvrdili, že zariadenie je schopné ísť do praxe. Odborné stanoviská od týchto inštitúcií hovoria o tom, že podľa ich prepočtov by zariadenie malo významným spôsobom znížiť nehodovosť na cestách a železničných priecestiach,“ vysvetľuje autor zariadenia Martin Križan.

Odborníkom sa pozdáva

Vodiči v komplikovanej doprave potrebujú istý čas na to, aby zareagovali a uvoľnili cestu blížiacemu sa vozidlu s právom prednosti. Trochu iný zmysel dáva zariadenie vodičom prechádzajúcim cez železničné priecestie. „Vždy, keď bude vlak prichádzať k železničnému priecestiu, nielenže zatrúbi, tak ako to poznáme z praxe, ale vydá aj elektronický signál, ktorý zachytí prijímač v aute. To je doteraz nevídaná pomôcka. Hoci niektorí môžu namietať, že v dnešnej modernej dobe mobilných aplikácií je tento signalizačný prvok zastaraný. Na to má však Juraj Eisler jasný názor: „Stačí, že sa vám vybije mobil alebo nebudete mať signál, a aplikácia je nepoužiteľná. Pochopiteľne, toto naše zariadenie je len akýmsi „anjelom strážnym“ na cestách a na železničných priecestiach. Vodiči sa musia spoľahnúť predovšetkým na seba, žiadne zariadenie vás na sto percent neochráni. Pozornosť vodiča je prioritná,“ zdôrazňuje s plnou vážnosťou. Zariadenie sa pozdáva aj odborníkom. „Každé zariadenie, ktoré zachráni ľudský život, stojí za to, aby sa uplatnilo,“ myslí si Ján Závodný, znalec z odboru cestnej dopravy, ktorý sa zúčastnil na tlačovej konferencii o predstavení zariadenia S.I.R.R.E.D. v decembri 2019.

Toto malé zariadenie môže zachrániť život.
Toto malé zariadenie môže zachrániť život.

Skúška sa podarila

V auguste 2020 toto zariadenie vďaka ústretovosti Železníc SR a autorom projektu odskúšali dokonca v praxi na ceste č. 66, ktorá smeruje z Brezna na Červenú skalu. Na tejto trati bolo v tom čase 25 nechránených železničných priecestí. Horehronie je ukážkou toho, ako ľahko môže dôjsť k tragédii. Pred 15 rokmi, 21. februára 2009 pri zrážke autobusu s vlakom na nechránenom železničnom priecestí zahynulo dvanásť ľudí, ďalších 6 sa ťažko zranilo, 19 ľudí utrpelo ľahké zranenia. Na priecestí pribudlo po tragédii nové signalizačné zariadenie, ľudské životy to už však nevráti. Ako však ukazuje najnovšia tragická nehoda, niekedy zlyhá aj signalizácia na priecestí, nejde len o ľudský faktor. „Pri skúške, na ktorej spolupracoval Rasťo Chvála, ktorý to celé dokumentoval počas jazdy autom cez železničné priecestie a video odprezentoval na internete, sa potvrdilo, že hoci vodič ešte vlak – v tomto prípade drezinu – nevidel, zariadenie, ktoré mal v autozásuvke mu už vydalo signál. Preto mohol v dostatočnom predstihu zostať stáť pred priecestím a počkať, kým vlak prejde. Pípanie signalizačného zariadenia v aute prestalo až po tom, čo sa drezina vzdialila z dohľadu vodiča.

Obnovené rokovania

Takže sa naskytá otázka, na čo sa ešte stále čaká? Vyzerá to totiž tak, že všetko funguje okrem inštitúcií, ktoré by mali odklepnúť implementáciu zariadenia do praxe. Otázka, kedy a či vôbec sa tak stane, zostáva nateraz nezodpovedaná. Čo sa ešte musí stať, aby sa kompetentní začali o túto malú súčiastku zachraňujúcu životy ľudí zaujímať? „Rokovali sme s predchádzajúcim ministrom dopravy Andrejom Doležalom, ktorý bol myšlienke uviesť zariadenie do praxe naklonený. Vlastne vďaka nemu sa mohli začať skúšky, ale potom sa veci na istý čas zastavili. Aktuálne sme však túto tému na ministerstve dopravy opäť otvorili a verím, že naše zariadenie zachraňujúce životy nezostane navždy niekde v zásuvke,“ dúfa Juraj Eisler.

Je možné predísť tragickým zrážkam na železničných priecestiach? Malé zariadenie môže zachrániť život
Je možné predísť tragickým zrážkam na železničných priecestiach? Malé zariadenie môže zachrániť život

Nešťastia na slovenských železničných priecestiach

november 1948

Presne o 14.15 hod. medzi dopravňami Čalovo (dnešný Veľký Meder) a Hodžovo (dnes Zemianska Olča) sa na priecestí štátnej hradskej označenom výstražnými krížmi pri vchode do dopravne stretol nákladný vlak s 33 vozňami s autobusom. Autobus s 22-ročným vodičom mal namierené zo železničnej stanice Hodžovo do Klížskej Nemej. Najvyššia dovolená rýchlosť vlakov na priecestí bola v tom čase 40 km/h. Keďže cesta na priecestie stúpala, vodič pred začiatkom stúpania preradil rýchlosť z tretieho na druhý stupeň. To už bolo vidieť vlak prichádzajúci od Dunajskej Stredy, avšak vodič sa napriek tomu rozhodol, že nebude čakať a následne sa potom rozbiehať do kopca, ale radšej prebehne cez koľaj ešte pred vlakom. Rýchlostná páka sa zasekla, vodič nemohol preradiť, motor zhasol. Autobus zostal zadnou časťou stáť na koľaji, jeho kolesá zostali zablokované tak, že sa s ním vôbec nedalo pohnúť. Našťastie sa všetkým cestujúcim vrátane vodiča podarilo uniknúť z autobusu, takže k strate na životoch nedošlo.

február 2009

Pri zrážke autobusu s vlakom na nechránenom železničnom priecestí v Polomke zahynulo dvanásť ľudí, ďalších 6 sa ťažko zranilo, 19 ľudí utrpelo ľahké zranenia. (foto)

apríl 2012

Pri tragickej dopravnej nehode na nechránenom železničnom priecestí v Ivanke pri Dunaji, kde sa zrazil vlak EC 137 smerujúci do Budapešti s osobným automobilom Toyota Yaris zahynul 23 ročný vodič. (foto)

január 2013

Tragická zrážka rýchlika s cestárskym posýpacím vozidlom na fungujúcom chránenom železničnom priecestí pred liptovskou obcou Beňadiková si vyžiadala jeden ľudský život. Nehoda, pri ktorej zahynul na následky devastačných poranení rušňovodič, bolo zlyhanie nákladného auta.

október 2014

Ráno o 6:00 hodine sa stala dopravná nehoda osobného vlaku s nákladným autom na železničnom prejazde v Sekuliach. Vodiča nákladného auta odviezla rýchla záchranná služba s ľahkým povrchovým zranením. (foto)

september 2016

Na priecestí vo Veľkom Mederi sa zrazil vlak s kamiónom. Vlaková súprava sa okrem posledného vozňa pri nehode vykoľajila. Rušňovodič podľahol v nemocnici následkom vážnych zranení. Pri zrážke sa zranilo 37 ľudí. (foto)

december 2017

Pri obci Nový Svet v okrese Senec sa zrazil osobný vlak s nákladným vozidlom. Hasiči z vlaku vyslobodili rušňovodiča, ktorý na mieste zraneniam podľahol.

apríl 2018

Zrážku nákladného vlaku prevážajúceho naftu s vozidlom Tatra, ku ktorej došlo v Košiciach-Šaci, neprežil vodič nákladného auta. V dôsledku zrážky došlo k požiaru nákladného auta.

jún 2018

Zrážka osobného auta a vlaku, ku ktorej došlo v úseku Bánovce nad Bebravou – Rybany, si vyžiadala život vodiča osobného auta.

júl 2018

Medzi stanicami Bodza a Zemianska Olča v okrese Komárno sa zrazilo osobné auto s vlakom RegioJet. Vodič zomrel na mieste nehody.

december 2018

Pri Šuranoch sa zrazil rýchlik smerujúci z Banskej Bystrice do Bratislavy s osobným autom, v ktorom sedeli dve ženy a jedno dieťa. Pri nehode sa smrteľne zranili 39-ročná žena a jej 11-ročná dcéra.

júl 2019

V katastri obce Horný Pial v okrese Levice sa na železničnom priecestí zrazil rýchlik s osobným autom, pričom zahynuli dvaja ľudia.

september 2019

Pri zrážke nákladného vlaku s autom v obci Rožkovany v okrese Sabinov zomreli v osobnom aute traja mladí ľudia.

január 2020

Na železničnom priecestí v obci Čierne, okres Čadca, došlo k zrážke rýchlika a osobného motorového vozidla, v ktorom sa nachádzali dve osoby. Na mieste vyhasol život 18-ročnému muža.

január 2020

Život dvoch ľudí si vyžiadala tragická dopravná nehoda, pri ktorej sa v utorok predpoludním 21. januára 2020 zrazila na priecestí v Žarnovici dodávka s rýchlikom. (foto)

jún 2020

Pri zrážke vlaku s osobným autom na železničnom priecestí v Martine zahynul 32-ročný vodič osobného auta.

september 2020

Tragická nehoda sa stala aj pri obci Kvetoslavov v okrese Dunajská Streda, zahynul jeden človek.

júl 2021

Na nechránenom železničnom priecestí pri vjazde do priemyselnej zóny v Senici došlo k tragickej zrážke vlaku a nákladného auta. Nehodu neprežil 35-ročný posunovač.

august 2021

Zrážku s vlakom na železničnom priecestí v Rajeckých Tepliciach-Poluvsí neprežili 57-ročný vodič osobného auta a jeho 75-ročná spolujazdkyňa.

november 2023

Na železničnom priecestí v obci Čerhov v okrese Trebišov sa zrazil vlak s osobným vozidlom. Vodič auta podľahol zraneniam.

január 2024

Na železničnom priecestí v Šuranoch došlo k tragickej dopravnej nehode. Na železničné priecestie so zavretými závorami vošlo auto, do ktorého narazil prichádzajúci vlak. Zahynuli dvaja ľudia.

február 2024

Na železničnom priecestí v Koši v okrese Prievidza sa zrazil vlak s osobným autom, zrážku neprežil 40-ročný vodič auta.

marec 2024

V obci Pitelová v okrese Žiar nad Hronom sa na železničnom priecestí zrazil vlak s osobným autom. Nehoda si vyžiadala dva ľudské životy.


Zdroj foto: ancn

Téma dňa

Socialne siete