Návrat do lavíc: Nový vzdelávací program si školy zatiaľ pochvaľujú

Nový vzdelávací program sa v školách stretol s podporou.
(Zdroj: Pixabay)

Začiatok školského roka prináša každý rok mnoho zmien. A nielen školákom, ich rodičom a učiteľom. Ministerstvo školstva ohlásilo, že od tohto septembra sa už vyše 400 základných škôl po celej krajine zapojí do úplne nového systému vzdelávania detí, ktorý by mal byť prispôsobený dobe, v ktorej žijeme. Čo to presne znamená a ako sa zlepší vyučovanie na školách?

Od septembra 2024 bude podľa nového vzdelávacieho programu učiť svojich prvákov viac ako 400 základných škôl po celom Slovensku. Pridajú sa k 39 školám, ktoré nové vyučovacie metódy zaviedli už v uplynulom školskom roku. Je to však len začiatok. Už o niekoľko rokov by sa po novom mali učiť všetci školáci v našej krajine.

Nová doba

Odovzdávanie vedomostí žiakom už nebude hlavným princípom vzdelávania na slovenských školách, dôraz sa presunie na rozvoj spôsobilostí a kompetencií žiakov, ich kritického myslenia, environmentálneho cítenia i rozvoja digitálnych zručností. Dobrou správou je, že nové formy výučby sa budú zavádzať aj vo vyšších ročníkoch.

Dnešné deti žijú v úplne inom svete než v akom vyrastali ich rodičia či dokonca prarodičia. Na tieto rýchle zmeny v našej spoločnosti sa rozhodlo po dlhých rokoch reagovať aj ministerstvo školstva. Deti majú odlišné skúsenosti, čelia novým podnetom a otvárajú sa im nové príležitosti a výzvy. Preto aj vzdelávací systém musí začať pripravovať žiakov a žiačky na budúcnosť iným spôsobom.

Na túto potrebu zareagoval rezort školstva v roku 2021 prípravou kurikulárnej reformy. Vďaka Plánu obnovy a odolnosti SR sa spustili procesy, ktoré priblížia vzdelávací systém na základných školách potrebám 21. storočia. Súčasťou zmien je aj nový štátny vzdelávací program, ktorý platí od roku 2023.

Celá krajina

„Potrebujeme školy, ktoré deti vybavia praktickými zručnosťami a kritickým myslením. Riaditeľky a riaditelia by mali byť lídrami, ktorí vytvoria podmienky na interdisciplinárne a digitálne vzdelávanie. Učiteľky a učitelia by mali fungovať ako mentori, ktorí vedú deti na ceste poznania. Mechanické memorovanie poučiek je zastarané a neefektívne. Potrebujeme mladú generáciu, ktorá vie riešiť problémy a prispôsobovať sa novým výzvam. Pedagogickí pracovníci, ale aj rodičia a žiaci majú podporu na ministerstve školstva a robíme všetko pre to, aby sme tejto nevyhnutnej transformácii pomohli,“ informoval nedávno minister školstva Tomáš Drucker verejnosť.

Ministerstvo školstva pripravilo pre školy praktického sprievodcu tvorbou školského vzdelávacieho programu. Obsahuje aj ukážky priamo zo škôl, ktoré už majú s novým systémom vzdelávania skúsenosti.

Krok za krokom

Úspešné zvládnutie zmien si vyžaduje postupnú implementáciu do škôl a dôkladne hodnotenie ich vplyvu v triedach. V prvom kole vybral rezort prvých 39 základných škôl, ktoré od septembra 2023 začali prvákov a prváčky vzdelávať novým spôsobom. Medzi nimi boli napríklad aj dve školy z Turca, Základná škola s materskou školou Hurbanova v Martine a Základná škola Františka Hrušovského v Kláštore pod Znievom.

Od nadchádzajúceho školského roka sa k nim dobrovoľne pripojí ďalších viac ako 400 základných škôl. Všetky základné školy sa začnú pripravovať na vyučovanie podľa nového vzdelávacieho programu od školského roku 2026/2027.

„Prvý rok zavádzania zmien nás všetkých veľa naučil. Učiteľské kolektívy na väčšine zapojených škôl zistili, že si vedia pripraviť svoj školský vzdelávací program, s ktorým sú spokojní a rozumejú, ako ho majú realizovať. Viditeľne sa zvýšila ich profesionálna hrdosť. Vidíme, že zmeny sa daria tam, kde sa učitelia odhodlajú ich skutočne pripraviť a zrealizovať. Pomáha, ak sa zapojí celý pedagogický tím,“ zhodnotil pre médiá Martin Kríž, generálny riaditeľ sekcie predprimárneho a základného vzdelávania.

Slovensko chce zmeniť prístup k vzdelávaniu.
Slovensko chce zmeniť prístup k vzdelávaniu.
(Zdroj: Pixabay)

S podporou

Ministerstvo školstva aktuálne pripravilo praktického Sprievodcu tvorbou školského vzdelávacieho programu, ktorý obsahuje ukážky z nových školských vzdelávacích programov (ŠkVP). V tomto sprievodcovi nájdu školy príklady prvých šiestich ukážkových ŠkVP.

Tento sprievodca poskytuje školám prehľad základných krokov, ktoré rezort odporúča pri tvorbe vlastných ŠkVP. Vytváranie týchto programov je kľúčovým nástrojom, ako reagovať na potreby a potenciál žiakov, pričom zohľadňuje stanovené ciele a obsah vzdelávania. Ukážky zahŕňajú vysvetlenia a praktické odporúčania pre učiteľov pri definovaní vzdelávacích cieľov, voľbu vyučovacích stratégií a hodnotenie výsledkov vzdelávania.

Moderné vzdelanie

Nové metódy vzdelávania počítajú s novou úlohou učiteľa v triede. Nebude iba „odovzdávačom“ informácií, ale stane sa odborným sprievodcom. Žiakov bude viesť k tomu, aby sa naučili informácie vyhľadať, vyhodnotiť a správne použiť. Pripraviť učiteľov na novú rolu pomôžu mentori v Regionálnych centrách podpory učiteľov. V aktuálnom školskom roku ich funguje 32 naprieč celým Slovenskom. Od 1. septembra 2024 pribudne ďalších 8. Vznikne tak sieť 40 podporných centier v každom regióne, v ktorej bude pôsobiť 400 mentorov.

Aby sa nový vzdelávací program dostal do života, je potrebná nielen podpora existujúcich učiteľov, ale aj príprava budúcich pedagógov. Rezort školstva spustil 1. decembra 2023 výzvu na grantový program, do ktorého sa môžu zapojiť všetky pedagogické fakulty verejných vysokých škôl na Slovensku. Zámerom výzvy je podpora vzniku nových učiteľských študijných programov a zavedenie zmien v študijných programoch, ktoré podporujú inkluzívne vzdelávanie, vrátane vzdelávania detí a žiakov s odlišným materinským jazykom, rozvoj digitálnych kompetencií a posilňovanie rovnosti medzi ženami a mužmi.

Nové vzdelanie tak budú dostávať nielen deti, ale aj budúci učitelia, ktorí sa už v najbližších rokoch postavia pred tabuľu.

Školy čakajú veľké zmeny.
Školy čakajú veľké zmeny.
(Zdroj: Pixabay)

Ako bude nový vzdelávací systém fungovať

Základné deväťročné vzdelávanie je podľa nového programu rozdelené do troch cyklov. Prvý cyklus zahŕňa prvý až tretí ročník, pričom cieľom je, aby žiak získal vzťah k učeniu sa, vytvoril si pracovné návyky a pracovný režim, aktívne sa zapájal do práce.

Počas druhého cyklu vo štvrtom a v piatom ročníku sa má žiak naučiť komunikovať svoje pocity, potreby a hranice a nadobudnúť väčšiu samostatnosť v učení. Úlohou tretieho cyklu je, aby žiak okrem rozvinutia všetkých gramotností dostal priestor aj na hlbší rozvoj v oblastiach svojho záujmu a vytvoril si tak predstavu o svojej budúcej profesii.

Nový systém prinesie výhody nielen žiakom, ale aj učiteľom, lebo budú môcť prispôsobiť tempo pri vyučovaní, aby zodpovedalo potenciálu detí. Zároveň majú možnosť využívať rozmanité vzdelávacie formy a metódy.

Ako reagovali na nový vzdelávací program odborníci:

Mgr. Anetta Chlebničanová, riaditeľka Školy u Filipa, Banská Bystrica
Mgr. Anetta Chlebničanová, riaditeľka Školy u Filipa, Banská Bystrica
(Zdroj: ancn)

Mgr. Anetta Chlebničanová, riaditeľka Školy u Filipa, Banská Bystrica

„Deti sa stále pýtajú – Načo nám to bude? To, čo sa deti učia v školách, minimálne využívajú v živote. Prostredníctvom tém sa dá naučiť veľmi veľa a s úplne iným nádychom a pocit zmysluplnosti je tam obsiahnutý sám o sebe. V rámci tém deti začínajú viac rozmýšľať v súvislostiach. Pomocou nového kurikula, ktoré si ony vytvárajú samy, vznikajú vzorové schémy, jedinečné pre každého človeka. Dokážu o tom, čo sa učili, rozprávať úplne iným spôsobom a má to úplne novú kvalitu.“

Návrat do školy: Nový vzdelávací program si školy zatiaľ pochvaľujú
Návrat do školy: Nový vzdelávací program si školy zatiaľ pochvaľujú
(Zdroj: STVR)

Roman Bomboš, moderátor a bývalý učiteľ

„Reforma školstva je veľmi dôležitá. Oceňujem, že sa pripravuje. Vnímam to veľmi intenzívne najmä ako rodič, ale, samozrejme, aj ako bývalý učiteľ. Najdôležitejšia je podľa mňa v prvom rade stabilizácia. Čo sa týka samotného školstva a učenia sa, je potrebná vizualizácia. Aby si deti vedeli predstaviť, o čom sa učia. Pretože často nerozumejú textom a vysvetleniam. To sa im bude v živote hodiť. Potom je najdôležitejšie, aby deti rozumeli tomu, čo sa učia. Myslím si, že súčasné osnovy sú v niektorých prípadoch odtrhnuté od reálneho života.“

Ing. Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula a inovácií ministerstva školstva
Ing. Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula a inovácií ministerstva školstva
(Zdroj: ancn)

Ing. Martin Kríž, riaditeľ odboru kurikula a inovácií ministerstva školstva

„Myslím, že by sme mali učiť a vychovávať deti zodpovedne konať a samostatne myslieť na základe vedomostí a dát. To znamená, že by sme sa mali posunúť vo vnímaní vzdelávania od čistého odovzdávania vedomostí k väčšiemu dôrazu na rozvoj spôsobilosti žiakov. To, čo dnes potrebujeme urobiť s informáciami, nie je uložiť ich do svojej hlavy, ale vedieť ich vytriediť, získať tie, ktoré potrebujeme a ktoré sú hodnoverné, a vedieť na aký účel ich chcem použiť. To je zásadná zmena, s ktorou sa nejakým spôsobom musíme vyrovnať.“

Celoživotné vzdelávanie

Pri deťoch sa to nekončí. Hoci si mnohí vydýchnu, keď zložia maturitu či odborné skúšky, na ďalšie vzdelávanie nemožno v 21. storočí zabúdať ani vo vyššom veku. Odborníci upozorňujú, že vzdelávanie v dospelosti, a hoci aj v seniorskom veku, môže mať mnoho podôb, pričom mnohé sú neformálne. Umožňuje každému doplniť, rozšíriť a prehĺbiť si získané vzdelanie, rekvalifikovať sa alebo uspokojiť svoje záujmy. Uskutočňuje sa v inštitúciách ďalšieho vzdelávania, v školách, školských a mimoškolských zariadeniach.

Ak sa vám v mladosti nepodarilo vyštudovať vysnívanú vysokú školu, máte možnosť navštevovať univerzitu tretieho veku, zísť sa vám však môže aj odborný kurz alebo zdokonalenie sa v cudzom jazyku. Rôzne možnosti vzdelávania neraz poskytujú aj mestá a obce, stačí sa informovať na miestnom či mestskom úrade.

Téma dňa

Socialne siete