Znepríjemňujú vám semafory život alebo si bez nich jazdu autom neviete predstaviť? Súčasťou premávky neboli vždy, a dokonca prvé z nich neboli ani elektrické. Uhádli by ste, kde odskúšali pred 110 rokmi prvý elektrický semafor, ktorý mal iba dve základné farby?
Ľudia neobsedia na jednom mieste a čím je mesto väčšie, tým hustejšiu premávku má. Svoje by o tom mohli rozprávať Londýnčania v 18. storočí. Mesto kvôli nim zriadilo funkciu dopravných policajtov na slávnom London Bridge už v roku 1722.
Je to semafor
Skutočný semafor sa objavil pred budovou parlamentu v Londýne až koncom roku 1868. Osvetlenie v ňom dodávali plynové lampy vo výške takmer 7 metrov, samotné znamenia však ovládal opäť dopravný policajt pomocou páky. Hoci semafor skutočne dokázal dobre riadiť dopravu, nebol veľmi spoľahlivý a už v roku 1869 únik plynu nešťastného dopravčíka takmer zabil.
Okrem Londýna však silný dopravný ruch začiatkom 20. storočia zažívali aj mnohé americké mestá. Ulicami sa valili davy chodcov, kone, povozy, električky a čoskoro aj automobily. Dopravnú situáciu sa rozhodol vyriešiť v roku 1912 Lester Wire, policajt v Salt Lake City v Utahu, ktorý navrhol prvý elektrický semafor. Inštalovala ho spoločnosť American Traffic Signal Company na rohu East 105th Street a Euclid Avenue v Clevelande v štáte Ohio.
Ruch na ceste
Prvú skúšobnú prevádzku pod dohľadom úradov mal 5. augusta 1914. Účastníkov premávky navigoval pomocou červenej a zelenej farby i bzučiaka, ktorý sa ozýval pred zmenou signálu. V prípade núdze mohli signály na semafore meniť nielen policajti, ale aj hasiči.
Elektrický semafor sa zakrátko natoľko osvedčil a pochvaľovali si ho aj chodci, že v Salt Lake City v roku 1917 namontovali prvý prepojený systém dopravnej signalizácie, ktorý spájal šesť križovatiek pomocou ručného spínača. Už v roku 1922 mali prvé semafory automatické časovače a výrazne uľahčovali premávku.
Zdroj foto: Pixabay