Starší ľudia sú oveľa častejšie obeťami sofistikovaných podvodníkov, ktorí zneužívajú ich dôveru a nedostatok skúseností s modernými technológiami. Preto je dôležité, aby mali informácie o podvodných hovoroch, ale najmä o tom, ako ich rozpoznať a predchádzať negatívnym následkom.
Seniori sú ľahkým terčom podvodníkov. Svojou nevedomosťou sa často stávajú obeťami rôznych online či telefonických podvodov. Za minulý rok bolo na Slovensku zaznamenaných 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, pričom celková škoda spôsobená týmito podvodmi presiahla 2,2 milióna eur.
Bez stresu
Podvodníci často využívajú tzv. „šokové telefonáty”, preto je vzdelávanie seniorov v oblasti digitálnych zručností kľúčové. Okrem toho je dôležité vzdelávať seniorov aj o množiacich sa podvodoch, ktoré sú na nich páchané, ako sú najmä tie telefonické alebo online. Najčastejšie situácie, ktoré používajú podvodníci na vylákanie peňazí od seniorov:
Podvodníci často používajú príbehy o členoch rodiny, ktorí mali dopravnú nehodu alebo sú v inej kritickej situácii a údajne potrebujú peniaze, aby im pomohli. Vydávajú sa za lekárov, policajtov, právnikov, bankárov alebo sudcov.
Podvodníci presviedčajú seniorov, aby napr. vyhodili peniaze z okna, nechali ich na dohodnutom mieste alebo ich zastrašujú vykradnutím bytu.
Podvodníci sa vydávajú za pracovníkov elektrární, plynární, poisťovní a pod., pričom ponúknu seniorom na overenie svojej totožnosti iné, zdanlivo vierohodné číslo, kde však odpovie ďalší komplic podvodníka.
Podvodníci prezváňajú seniorov s cieľom donútiť ich zavolať späť na čísla so zvýšenou tarifou.
Podvodníci navštevujú seniorov a vylákajú od nich peniaze pod zámienkou ochrany pred vykradnutím.
Počas hovoru podvodníci navádzajú seniorov, aby zavolali na tiesňové číslo bez prerušenia hovoru, aby tak dodali telefonátu autenticitu.
Pri svojom konaní podvodníci vytvárajú na seniorov tlak, aby nekontaktovali príbuzných a dodržiavali ich pokyny. Taktiež im opakovane volajú, aby zabránili seniorom preveriť si to, čo im povedali.